maandag 12 september 2011

Mosselen met witte wijn en tomaten


Mijn oudste broertje lustte vroeger (inmiddels sommige soorten) geen vis . Reuze-interessant vond hij het altijd, maar zodra hij één hap nam, dan was het 'bah'. Hoe vaak hij het ook probeerde, lusten deed hij het niet. Dus als Broeders er eens niet was, maakten mijn moeder en ik graag van de gelegenheid gebruik om ons te buiten te gaan aan zeevoedsel.

Dan zaten wij, op een mooie zomeravond heerlijk in de tuin, met z'n tweeën gamba's te eten of mosselen en ondertussen babbelden we honderduit. Lekker aan de tuintafel met uitzicht op de magnolia die zeker de hele breedte van de tuin besloeg.

Mijn zoontje houd best van vis maar niet van mosselen. Hij vond het idee reuze-interessant, zo met die schelpen en dan peuteren. Daarom heeft hij ze een keer heel enthousiast op zondag besteld maar na één hap, toen was het 'bah'. Dus eten mijn man en ik alleen mosselen als het Kind er niet bij is.

Omdat ik wel weer genoeg kerrie had gegeten de afgelopen tijd, besloot ik om deze keer, in plaats van mijn standaard mosselrecept met bier en kerrie, weer eens wat anders te proberen. Met witte wijn, maar ook met tomaten.
In kookboeken was ik al vaker recepten tegengekomen waarbij na het koken nog ingrediënten aan het gerecht werden toegevoegd. Dit kwam op mij altijd over als een hele hoop moeite voor iets wat je amper proeft. Duh! Dus niet. Toen de mosselen gaar waren heb ik er een scheut room en een hand peterselie overgegoten en, geloof me, dat proef je zeker.

Mosselen met Riesling en tomaat
(voor 2 personen)

2 kg mosselen
olijfolie (gewone)
1 ui, gesnipperd
1 stengel bleekselderij, fijn gesneden
3 tenen knoflook, fijngehakt
3 tomaten, in grove stukken gesneden
1 laurierblad
½ liter riesling (of andere frisse witte wijn)
½ liter groentebouillon (blokje doet het prima)
peper naar smaak
een goede handvol bladpeterselie, gehakt
4 eetlepels room (slagroom, light room, whatever)

Was de mosselen, gooi alle kapotte mosselen en mosselen die na het wassen niet gesloten zijn weg.

Neem een grote pan en zet die op laag vuur. Giet een ruime scheut olijfolie in de pan. Laat hierin de ui en bleekselderij sudderen tot de ui glazig is, circa 5 minuten. Voeg de knoflook toe en laat een minuut of wat meepruttelen. Voeg de tomaten en het laurierblad toe en laat alles pruttelen tot de tomaten zacht geworden zijn. Ongeveer 10 minuten. Voeg de bouillon, peper en witte wijn toe en breng aan de kook.
Voeg dan de mosselen toe en kook, af en toe omschudden, de mosselen in zo'n 4 minuten gaar. Of tot alle schelpen geopend zijn.
Roer voorzichtig de peterselie en de room door de mosselen.

Lekker met heul veul brood om al dat heerlijke, romige vocht mee op te soppen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten