zondag 18 september 2011

Brocolisoep

Boos komt 't Kind op me af gerend. Ik ben net te laat op het schoolplein en hij heeft moeten wachten. Wel iets van een minuut. Als we naar huis lopen vertel ik hem vervolgens dat hij mee moet boodschappen doen. Ook dat nog! En nee, hij mag niet eerst een filmpje kijken. Huilend loopt hij naast me. Het gaat allemaal niet zoals hij wil. Kortom, het is een rotdag en hij heeft alleen maar pech. Pech, pech, pech!

Eenmaal in de supermarkt heb ik pech en is er geen pompoen te vinden. Pompoen die ik nodig heb voor de soep van vanavond. Terwijl ik sta te mopperen, kijkt het Kind hoopvol op: “eten we dan brocolisoep?” Knorrig werp ik een laatste blik op het lege pompoenschap en draai me om naar een mega-aanbiedingsbord: Brocoli!

Tijdens het avondeten moet het Kind schoorvoetend toegeven dat het toch niet zo'n pechdag was. Want dat er toch ook een paar dingen gegaan zijn zoals HIJ wilde, zo eten wij vanavond brocolisoep.

Dit is mijn lievelingssoep, mama! Die moet je vaker maken. Hij ziet er vies uit en hij ruikt raar, maar hij is HEERLIJK!”: roept hij uit als hij zich een tweede keer laat opscheppen, iets wat een zeldzaamheid is.



Brocoliesoep met gorgonzola

2 stronken brocoli, in roosjes en de steel in blokjes gesneden
4 aardappelen, geschild en in blokjes gesneden
1 grote ui, grof gehakt
olijfolie om in te bakken
100 tot 150 gram gorgonzola, verkruimeld
ongeveer 750 ml kippenbouillon
sap van een halve citroen
zout en peper

Garnering:
een bosje bladpeterselie
250 gram spekblokjes
250 gram kastagnechampignons, in plakjes
olijfolie om in te bakken
2 teentjes knoflook
zout en peper

In een pan op matig vuur, verwarm 2 à 3 eetlepels olijfolie. Als de olie warm is, voeg de ui toe en bak tot hij glazig is (een minuut of 5). Voeg daarna de brocoli en aardappelen toe en roer alles goed door elkaar. Voeg daarna de bouillon toe en breng aan de kook. Laat zo'n 20 minuten koken of tot de brocolie en aardappelen gaar zijn. Voeg de gorgonzola toe en roer alles goed door. Pureer de soep in een blender, met een staafmixer of een aardappelstamper. Roer het citroensap door de soep en breng op smaak met zout en peper.

Voor de garnering:
Hak de peterselie fijn. Bak de spekblokjes tot ze krokant zijn en laat ze uitlekken op wat keukenpapier. Plet de teentje knoflook met de platte kant van het mes. Doe deze met circa 2 eetlepels olijfolie in een pan en zet deze op een matig vuur. Voeg als de olie warm is de champignons toe en bak ze bruin. Breng op smaak met zout en peper. Haal voor het opdienen de teentjes knoflook eruit en gooi ze weg.

1 opmerking:

  1. Wat een heerlijke reactie! Ziet er ook uitermate goed en smakelijk uit, die soep!

    BeantwoordenVerwijderen