woensdag 31 augustus 2011

't Is een kwestie van geduld

In het kader van: hoe houd ik mijn mega-energieke viervoeter bezig, doe ik sinds kort aan Treibball. Een redelijk nieuwe hondensport die zich het beste laat omschrijven als biljarten maar dan met hele grote ballen en een hond ipv een keu. Het zijn er 8 (die ballen) en onder jouw bezielende begeleiding drijft de hond die ballen een voor een in een doel. Tenminste, dat is het eindresulaat. Eerst moeten er een hoop nieuwe commando's worden aangeleerd. Maar ooit.......dan gaan wij dat kunnen.

Voorlopig zijn wij glorieus gestrand bij stap 1: het duwen van de bal (de eerste dus, laat staan die andere 7). Al bijna 2 weken probeer ik het hondje aan zijn verstand te peuteren wat de bedoeling is. Mijn hondje, die normaal gesprokennieuwe commando's zo oppikt, blijft hier verbaasd me aanstaren, elke keer weer.
De theorie is simpel: Brokje onder de bal, zodra hij de bal duwt om het brokje te pakken duidelijk het commando geven (da's 'push'.... heel logisch, niet?) net zo lang tot het kwartje valt. Met een andere bal, met stickers...... ik probeer het allemaal maar met bijzonder weinig succes.
En daar sta ik dan. Alles wat door Cesar Millan verboden is, haal ik uit de kast om het hondje te enthousiasmeren. Het hoge stemmetje, op en neer springen, slijmen, vragen, bedelen.

 Soms, per ongeluk lijkt het, doet hij wat ik vraag. Dan beloon ik hem en prijs ik hem de hemel in. Maar meteen bij de volgende poging staat hij me weer aan te staren. Zo'n blik van “Hallo? Wat wil je nou?” in zijn bruine hondenogen.

Dus youtube ik af en toe honden die het wel begrepen hebben en droom ik over de prijzen die we, ooit wie weet, allemaal gaan winnen............Ooit..... Want zo verzekert onze trainster mij (met een demonische grijns op haar gezicht): 't is een kwestie van geduld.

3 opmerkingen:

  1. Hahaha awww, hij ziet gewoon de zin van het spel nog niet helemaal in. :D Nu is het wachten op dat mooie moment dat hij opeens doorheeft wat je van hem verwacht! En dan begint alle fun natuurlijk! (En dan stromen de prijzen binnen uiteraard. ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tuurlijk is het een kwestie van geduld!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Toaske: ik ben duidelijk niet de enige die geduld moet hebben! :-( Nooit verwacht dat migreren zo lang kon duren.

    BeantwoordenVerwijderen