zaterdag 27 augustus 2011

Doordeweekse risotto


Voor van die 'ren- en vliegdagen' ben ik altijd op zoek naar lekkere, snelle maaltijden die je gedachtenloos in elkaar kunt draaien. Zo aan het einde van een dag waarin je 10.000 dingen door elkaar hebt lopen doen (ja, eigen schuld, ik weet het, beter plannen, jajaja), het natuurlijk regent wanneer je de hond moet uitlaten en je op het schoolplein een doodmoe jongetje in ontvangst neemt, moet je niet ook nog eens hoeven nadenken over 'hoe dat recept nou precies weer zat.'

Mijn laatste ontdekking is een variatie op een recept van Bill Granger. Risotto uit de oven. Zijne is met kip en verse groene asperges. De mijne met grote garnalen en groene asperges uit pot. Kortom, niet alleen gedachtenloos in elkaar te zetten, maar met een beetje geluk ook nog eens gedachtenloos uit de voorraadkast/vriezer te trekken. Tenminste, bij ons thuis slingeren deze ingredienten meestal wel rond.

Wat minder gedachtenloos gaat het er aan toe als je blogt over eten. Foto's zijn altijd een welkome verrijking bij een blogpost maar als het over eten gaat....... dan zijn ze redelijk essentieel. En natuurlijk ben ik dat dus vergeten. Foto's te maken voordat de borden leegwaren. En die gingen leeg. Hoeveelheden die genoeg zouden moeten zijn voor 4 personen worden hier verslonden door mij en (met name) de Echtgenerd.

Op een heel klein restje na. Dat ik netjes, zoals mijn moeder er in mijn jeugd heeft ingestampt, in een bakje heb gedaan. Een restje, wat ik vandaag ga verorberen bij de lunch. Maar om daar nou een foto van te maken? Nee, ik vrees dat je dit recept gewoon moet uitproberen om het resultaat met eigen ogen te kunnen aanschouwen. Maar zoals gezegd, moeilijk is het niet.

Doordeweekse risotto

Ingredienten:
  • 1 grote ui, fijngesneden
  • 1 teen knoflook, fijngehakt
  • olijfolie
  • 250 gram risottorijst
  • 750 warme bouillon (ik gebruik blokjes)
  • +/- 1 theelepel geraspte citroenschil
  • circa 500 gram grote garnalen, diepvries
  • 1 potje groene asperges, in stukken gesneden
  • +/- 35 gram Parmesaanse kaas, en om te serveren
  • Zout en peper naar smaak

Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius.

In een ovenvaste pan (met deksel), fruit de ui gedurende 5 minuten in de olijfolie tot hij glazig is. Voeg de knoflook toe en na circa 1 minuut de risottorijst. Goed door elkaar roeren zodat alle rijstkorrels een bedekt zijn met een laagje olie. Voeg de bouillon en de citroenschil toe en breng aan de kook.

Zet de pan (met deksel erop) in de oven. Roer na 15 minuten de garnalen en aspergeses er doorheen. Zet terug in de oven voor zo'n 4 minuten (of tot de garnalen gaar zijn). Roer de Parmesaanse kaas er door heen en breng op smaak met zout en peper.

Terwijl de pan in de oven staat heb jij ondertussen rustig de tijd om een salade in elkaar te draaien en de tafel te dekken. Voila! Een complete maaltijd in iets meer dan een half uur (hakken en snijden meegerekend).

** Bill Grangers originele variant is terug te vinden in zijn "Every Day" kookboek.



1 opmerking:

  1. Oeh, dat klinkt lekker! Groene asperges uit pot? Die kende ik nog niet, alleen die enge witte potgevallen...

    BeantwoordenVerwijderen