maandag 23 juli 2012

Mijn vader is vandaag jarig en wordt 65 jaar


65 jaar. Is mijn vader vandaag geworden. Iets waar ik hem al een tijdje mee plaag. Zeker omdat ik zo'n mooi optelsommetje kan maken dit jaar. De Echtgenerd werd in januari 30, ik word in oktober 35 en ja.... tel dat bij elkaar op en zo oud werd mijn vader vandaag.
Het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd zelf, is (volgens mij) nog niet eens iets waar hij mee zit..... maar dat pensioen...... voor hem is dat idee een grote gruwel – workaholic als hij is. Gelukkig hoeft hij nog niet te stoppen, hij mag nog ¾ jaar doorwerken en wie weet wat hij daarna gaat doen, hijzelf weet het nog niet helemaal. Maar het was leuk om hem dat aanstaande pensioen zo af en toe – een beetje plagerig – onder zijn neus te wrijven. Hรจ, ouwe??

Maar dat was iets wat ik bijna niet had gedaan. Ik was namelijk wel een beetje klaar met mijn vader. Want hoe aardig de man ook is, veel van de keuzes die hij in zijn leven gemaakt heeft (en net zo veel gevallen het gebrek daaraan) hebben in het verleden een grote impact op mijn leven gehad en overwegend een niet bepaald positieve. Maar daarover praten was niet of nauwelijks mogelijk. Elk gesprek wat die richting uitging werd afgedaan. Terwijl ik daar grote behoefte aan had. Praten over het verleden. Praten in het algemeen over iets diepgaanders dan weer, werk en het nieuws van de dag. Echt praten.
Net zoals aan duidelijkheid. Toen vorig jaar mijn vaders schoonmoeder overleed, wisten mijn broer en ik oprecht niet waar wij hoorden. Twijfelend stonden wij bij de ingang van het uitvaartcentrum; wat doen we? Lopen we met andere genodigden de zaal binnen of mogen wij ook de kamer voor familieleden in? Hoorden wij er wel bij?

Het contact wat er was, was door dit alles ontzettend oppervlakkig, nietszeggend en uitermate frustrerend. Het maakte mij heel ongelukkig. Zeker omdat ik ook een ander voorbeeld had, van hoe het wel kon gaan. Mijn stiefvader. Die in de nog net geen 10 jaar dat hij met mijn moeder getrouwd is er zijn best voor heeft gedaan om mij het gevoel te geven dat ik erbij hoorde, bij zijn familie. Dat ik welkom was. Ook al deed ik dingen waarvan hij gruwelde, als kind van zijn vrouw had ik daar een plaats. De keuze om hem stiefvader te noemen, was de mijne en dat doe ik omdat hij in die - eigenlijk vrij korte – tijd een vader voor mij geworden is. Waarbij hij – en dat was een pijnlijke realisatie – mijn 'eigen' vader niet verdrongen heeft, maar de ruimte opvulde die mijn vader (zo ervoer ik dat) nooit ingenomen had.

Dus vroeg ik mij al een tijdje af, wil ik wel zo'n vader? Wil ik wel omgaan met iemand die zo halfslachtig is als het om zijn dochter gaat? Ikzelf ben trots op mijn kind en ik zorg ervoor dat mijn zoontje en de rest van de wereld dat weten. Bij elke gelegenheid die ik daarvoor krijg, laat ik dat weten. Storm hoort bij mij! Nu, gisteren, morgen en altijd. MIJN KIND – onlosmakelijk onderdeel van mijn gezin, mijn leven en mijn hele wezen. Wist u dat nog niet? Nou, dan bij deze!
En wil niet elk kind dat weten? Ik wel en dat was wat ik al die jaren zo ontzettend miste. Zo ontzettend dat het fysiek pijn ging doen.

Maar doen alsof hij niet bestaat, dat werkt ook niet. Ik besta vanwege hem. Mijn broer, halfbroertje en -zusje bestaan vanwege hem. Mijn kind - zijn kleinzoon - bestaat omdat hij bestaat. En hem uit mijn verleden wissen gaat ook bijzonder slecht. Dat zorgt voor rare situaties als je herinneringen gaat ophalen met andere familieleden.
Ergens vorig jaar kon mijn vader niet langer meer ontkennen dat hij het misschien niet helemaal goed had aangepakt en dat het tijd werd voor meer duidelijkheid. Echt met de billen bloot gaan, mmmh... nee, dat lukt hem niet.... maar met babystapjes probeert hij zijn leven te beteren.

En dus eigenlijk is mijn cadeau dit jaar niet de cd van Florence and the Machine die ik hem gisteren alvast voor zijn verjaardag gaf, maar de bereidheid hem nog een laatste kans te geven om mijn vader te zijn, de bereidheid om het geduld op te brengen (bepaald niet een van mijn sterkste kanten) terwijl hij de moeite neemt om beetje bij beetje zich die leegte alsnog eigen te maken. Hem toe te staan, die ruimte samen met mijn stiefvader te delen. De bereidheid om hem mijn vader te noemen.

Dus ja, wat mij betreft klopt de titel van deze post in meer dan alleen biologische zin: MIJN VADER is vandaag jarig en wordt 65 jaar.

Pa, Van Harte gefeliciteerd met die verjaardag, dat ik je nog maar lang een beetje plagen mag.

2 opmerkingen:

  1. Zo, wat een intens logje. lijkt me heel erg als je zo'n moeilijke relatie hebt met je vader. Goed dat je hem een laatste kans geeft. Lukt het, dan is het mooi. Lukt het niet, dan heb je er alles aan gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent sterk, Marleen. Leven terwijl je deels ontkend wordt, laat zijn sporen achter, dat weet ik ook. Dat je je toch voor hem kunt openstellen, dat vind ik krachtig. Misschien juist wel doordat je stiefvader op zijn eigen manier een stukje van die lacune heeft opgevuld, waardoor jij die vaste grond kunt gebruiken om je vader op toe te laten. Dat is mooi. Gefeliciteerd dus, met je vader. :)

    BeantwoordenVerwijderen