woensdag 18 januari 2012

Sperzieboontjessalade


Met regelmaat eet ik nieuwe dingen. Omdat ik uit eten ga, bij vrienden ga eten of zelf aan het experimenteren sla. En over het algemeen vind ik die nieuwe dingen lekker tot zeer lekker en dan maak ik het nog wel eens of bestel ik het vaker. Maar soms is zo'n nieuw gerecht een ontdekking en als ik een nieuw gerecht heb ontdekt dan zit dat in mijn systeem. Dan MOET ik het maken, net zolang tot het me mijn strot uitkomt en ik het weken niet wil eten. Als dat gebeurt, heeft dat nieuw ontdekte gerecht zich een plekje verworven in mijn standaard repertoire.

Zo ook mijn ontdekking van sperzieboontjessalade. En eigenlijk is dat niet echt een ontdekking maar eerder een herontdekking want eet ik dit type gerecht al jaren. Maar toen ik rond de feestdagen bij mijn vader at en zijn vrouw dit op tafel zette, floep! Daar glipte het mijn systeem in en inmiddels eet ik het bij alles. Zoals van de week bij gegrilde zalm met quinoa of zoals vanmiddag met knakworstjes en ketchup als supersimpele, supersnelle lunch op een veel te koude en regenachtige dag.

Sperzieboontjessalade

450 gram sperziebonen
1 ui, gesnipperd
gewone olijfolie om in te bakken
4 eetlepels goede olijfolie
1 en een beetje lepel witte wijnazijn
een lik mosterd
zout en peper
snufje suiker

Kook de sperziebonen beetgaar. Fruit de ui in wat gewone olijfolie tot ze zacht zijn. Doe de overige ingrediƫnten in een klein afsluitbaar bakje en schud goed door elkaar. Giet de boontjes af en meng er de ui en dressing doorheen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten